Bekijk ook eens
De Haagse Scholen als werkgever
Overstappen naar het onderwijs?
Solliciteren
Adjunct-directeur
Suzanne heeft al veel gezien en gedaan in het basisonderwijs. In de 23 jaar dat ze in het onderwijs werkt, was ze leerkracht voor de onder-, midden-, en bovenbouw en intern begeleider. Sinds kort heeft zij het diploma schoolleider basis bekwaam. Hoe bevalt het Suzanne nu als adjunct-directeur?
Ik heb al bij een aantal scholen van DHS gewerkt, waaronder ook een Montessorischool. Dit is de eerste multiculturele school, een school met bijna 400 leerlingen en 34 verschillende nationaliteiten. Het schoolteam is ook divers, dat vind ik leuk. Het is een hele fijne school, gezellige kinderen, betrokken ouders. Ik heb destijds bewust gekozen voor het openbaar onderwijs. De toegankelijkheid, iedereen is welkom. Zo heb ik dat ook in mijn eigen opvoeding meegekregen.
In 2023 ben ik begonnen met de opleiding tot schoolleider. Ik kijk goed terug op de jaren voor de klas, maar ik wilde een volgende stap maken. Het was tijd voor iets nieuws. De opleiding ben ik nog begonnen op de vorige school waar ik werkte. Ik ben afgelopen jaar overgestapt naar De Wissel, ik vond het fijn om in een nieuwe rol als adjunct op een nieuwe school te starten.
Ik houd van afwisseling, dat vind ik in deze baan. Gisteren had ik een gesprek met Malmberg, dan doe ik een lesbezoek, of los ik een ruzietje op. Vervolgens heb ik een overleg met de brugfunctionaris over overblijfgeld. En al die facetten vind ik heel leuk, het komt allemaal bij elkaar en ik leer veel.
Veel van wat ik in de groepen heb geleerd, neem ik mee in mijn functie als adjunct. Leidinggeven aan de groep wordt leidinggeven aan een team. Ik probeer dichtbij de werkvloer te blijven. We doen het samen.
Hier bij De Wissel was de functie van adjunct er nog niet. Terwijl het best een groot team is van 52 collega’s. Ik help Véronique, de directeur, nu met van alles. We hebben een conciërge, bouwcoördinatoren, IB’ers, brugfunctionaris. De basis op de Wissel is goed en iedereen werkt fijn samen.
Het contact met de leerkrachten en het team vind ik leuk. En ik ben blij met de samenwerking met Véronique. Zij begeleidt dat heel prettig. Toen ik ging solliciteren, voelde het als een grote stap. Ik dacht: “Ik probeer het. Het is sowieso een goede ervaring”. Toen ik erna het telefoontje kreeg was ik super blij. Véronique geeft mij het vertrouwen: je gaat het leren. Zo attendeert zij mij bijvoorbeeld op het netwerk van adjunct-directeuren binnen De Haagse Scholen. Dat vind ik heel leuk. En zo neemt ze ons (het managementteam) ook mee naar een opleiding visiegericht leiderschap. Heel leerzaam.
De komende jaren ga ik als adjunct ervaring opdoen. Ik heb niet de ambitie voor meer, maar dat kan nog komen.
En voor de toekomst van het onderwijs zou ik willen dat het blijft gaan om persoonlijk contact. Om mens worden, dus niet alleen om prestatie. En dat het vak van leerkracht aantrekkelijk is. Daar zullen we de goede keuzes moeten maken en daarvoor moeten we lef hebben. Zodat leerkrachten zich bezig kunnen houden met de primaire taak. Werken vanuit een visie zal daarbij helpen. Want als je vanuit visie werkt, maak je duidelijke keuzes.