Fokko

Onderwijsassistent in opleiding voor leerkracht

“Vanaf kleins af aan wist ik al dat ik meester wilde worden.”

Fokko wist het al van kleins af aan, hij wilde meester worden. Niet verwonderlijk met een moeder die ook leerkracht is, ze zijn nu zelfs collega’s. Na de mavo ging hij naar het mbo voor de studie Onderwijsassistent. En hij zette door, inmiddels zit hij in het 2e jaar van de pabo, vastbesloten om zijn droom waar te maken. En als je het aan de leerlingen vraagt, vinden zij dat een heel goed plan. Zo’n enthousiaste meester, die wil toch iedereen?

Ik ben onderwijsassistent op de Galvanischool en zit in het 2e jaar van de pabo. Ik heb 1,5 jaar stage gelopen op de Galvani en dit is mijn 3e jaar dat ik hier werkzaam ben. Vanaf kleins af aan wist ik al dat ik meester wilde worden. Toen zat ik hier overigens zelf op school als leerling.

Ik ben in het onderwijs gaan werken omdat ik de omgang met kinderen heel leuk vind en de band die je daarmee met kinderen creëert. De ontwikkeling die kinderen maken door de jaren heen vind ik mooi om te zien en geven mij veel energie.

De mooiste ervaring die ik heb opgedaan is in mijn stagejaar bij groep 5 geweest. Ik heb toen met mijn stagebegeleider een heel mooi jaar neergezet waarbij we een hele veilige en gezellige sfeer hebben weten te creëren, waarbij ook nog hard werd gewerkt!

Kinderen kunnen mij herkennen aan mijn enthousiasme en spontaniteit. Daarnaast ben ik sportief ingesteld en probeer ik iedere week veel met sport bezig te zijn. Ik vind het super leuk om hard te lopen, ik heb dan ook al 2x de CPC gelopen namens en met De Haagse Scholen. 

Ook ben ik al 8 jaar trainer/coach op voetbalvereniging HBS. Kinderen iets bijbrengen staat eigenlijk wel centraal in mijn leven.

Ik zou mijn leerlingen graag willen meegeven dat ze veel moeten bewegen, lekker creatief wezen en een feestje moeten maken van het leven.

Over 10 jaar hoop ik dat er meer tijd is om te bewegen binnen het onderwijs. De planning is momenteel erg vol en ik hoop dat er de komende jaren ontwikkeling plaats gaat vinden, zodat er binnen het onderwijs meer ruimte is voor de leerkracht om deze (onderwijs)tijd in te vullen.