Hilde

Schooldirecteur

”Zo van toegevoegde waarde zijn en kinderen tot bloei zien komen, dat is echt genieten!”

Hilde van der Geest is nog maar kort schooldirecteur. Hiervoor werkte ze 20 jaar bij gemeente Den Haag, op het laatst in leidinggevende functies. Ze wilde graag een baan midden in de maatschappij en direct invloed hebben met het werk dat zij doet. Dat vond zij bij De Haagse Scholen. Ze ervaarde het als een zachte landing, en merkt dat het nu als zelfstandig directeur pittig is, schakelen op al die verschillende borden. Maar zegt ze ook: ‘Zo van toegevoegde waarde zijn en kinderen tot bloei zien komen, dat is echt genieten!’ We spreken Hilde over haar overstap van een ‘kantoorbaan’, naar schooldirecteur. 

Hilde werkt op de Gelderlandschool. Een groeiende school in de wijk Oostbroek, vlakbij het Zuiderpark. De school heeft zo’n 270 leerlingen, waarvan veel kinderen van arbeidsmigranten, maar ook Nederlandse gezinnen. Momenteel is het een hectische periode, want het voorjaar is de tijd van vooruitkijken naar volgend schooljaar, het maken van de begroting, subsidieaanvragen doen en natuurlijk de teamformatie rond krijgen.

Hoelang draai je nu mee op de Gelderlandschool?

Ik ben hier gestart in oktober 2022. Ik kreeg hier een werkervaringsplaats. Miranda van de Kolk was toen directeur en ik was als het ware de stagiair directeur. Dat was heel fijn, ik kon rustig meekijken, wennen, leren en tegelijkertijd deed ik mijn opleiding tot schoolleider. Sinds vorig schooljaar heb ik mijn diploma op zak en ben ik zelfstandig directeur. Dat kwam heel mooi uit, want toen Miranda vorig schooljaar aangaf op een andere school binnen DHS te gaan werken, kon ik haar functie overnemen en was ik natuurlijk ook al enigszins ingewerkt.

Waarom heb je voor het onderwijs gekozen?

Ik werkte bij de gemeente Den Haag en had een leidinggevende functie. Ik heb de opleiding tot arbeidsjurist gevolgd, met specialisatie werkgeverzaken. Op het laatst was ik bij de gemeente leidinggevende van de afdeling Financiële hulpverlening. Die heeft als doel om financiële problemen bij inwoners in de stad te voorkomen. We hebben een Helpdesk Geldzaken opgezet op 40 plekken in de stad. Ook op scholen. Zo kwam ik dus ook op scholen terecht en ik dacht: ‘Wat gebeurt er hier veel. ‘ Ook op een school als de Gelderlandschool, hier is meer nodig dan alleen onderwijs. Ik vond dat meteen interessant. En op dat moment was ik wel toe aan iets nieuws in mijn carrière. Ik ben altijd maatschappelijk betrokken geweest, en ik wilde dat vanuit een andere plek in de maatschappij vormgeven. Ik heb toen met De Haagse Scholen contact gezocht en ben in gesprek gegaan: ‘Staan jullie open voor een ‘zij-instroom directeur?’ Daar werd meteen enthousiast op gereageerd. Er kwam vrij snel een aanbod op tafel; een werkervaringsplek en het volgen van een opleiding tot schoolleider. Miranda had net aangegeven een adjunct-directeur te willen, dus zo was de match snel gemaakt. Ik had wel nadrukkelijk de wens om op een soort school als de Gelderlandschool te willen werken, in een wijk waar je veel meer kan bijdragen dan alleen onderwijs. Dat is ook wat ik meeneem aan ervaring, het schakelen met verschillende netwerkpartners en de gemeente.

Hoe is het gegaan, het traject tot directeur en de begeleiding die je kreeg?

Ik vond het meteen een heel fijn traject, heel interessant. Drie dagen in de week was ik hier werkzaam op school, maar niet eindverantwoordelijk. En de vierde dag ging ik naar de opleiding zij-instroom schoolleider. De combinatie werken en studeren samen was heel fijn en versterkt elkaar. Je kunt het geleerde in de praktijk toepassen, maar hebt wel een ervaren directeur aan je zij. Dat was een fijne landing.

Wat is je opgevallen, wat had je niet verwacht?

De intensiteit van de functie. Je hoort wel dat het pittig en intensief is, dat je schakelt op zoveel borden, maar hoe het écht is had ik van te voren niet ingeschat. Je bent verantwoordelijk voor zoveel zaken; het team, het gebouw, de facilitaire zaken. Het is heel breed en daardoor interessant, maar ook pittig.

En wat is je meegevallen?

De hele fijne sfeer, in het team, met de leerlingen. Zo tussen de kinderen te staan, ’s ochtends door ze begroet worden, dat ze even voor een knuffel komen, vertellen wat ze hebben meegemaakt. Het is een hele andere dimensie dan wat ik kende van mijn kantoorbaan. Daar ging het ook over dit soort gezinnen, maar nu sta ik tussen de mensen waar je voor werkt.

Hoe is het om te werken bij De Haagse Scholen, met zo’n 60 collega directeuren?

Ik ben blij met de beleidsgroepen (directeuren worden op die manier direct betrokken bij beleidsvorming, red.) en ik heb veel gehad aan de intervisiegroep startende directeuren. Dat is een feest van herkenning. De Haagse Scholen is een fijne werkgever, het is goed geregeld. Een groot verschil met de gemeente is dat zij een groot ondersteuningsapparaat hebben. Het was even wennen aan minder ondersteuning, maar geeft daardoor wel meer vrijheid.

Ik zocht naar een baan met maatschappelijke relevantie, waar je echt in de praktijk ziet wat je toegevoegde waarde is. Zo helpen wij ouders ook op weg als dat nodig is. Zij kennen vaak de Nederlandse samenleving niet en spreken de taal soms niet. Hoe ver we daarin gaan, dat is soms wel afwegen. Onze schoolmaatschappelijk werker en administratief medewerker ondersteunen fantastisch daarin. Van het regelen van fietsen voor al onze leerlingen uit groep 7 en 8, fietslessen, Nederlands lessen etc. We zien veel leerlingen waar thuis zoveel speelt, dat ze moeilijk tot leren komen. Met ouders die aan het overleven zijn. Helpen met een formulier invullen, ze wegwijzen, dat is voor ons heel makkelijk en een kleine moeite. Er komt hier ook een informatiepunt voor Oost-Europese migranten. Ik vind het belangrijk om dat soort dingen te doen. Om voor ouders wat te kunnen betekenen en kinderen tot bloei te zien komen en een fijne schooltijd te bieden, dat is echt genieten!